Výpočetní funkce
Všechny výpočetní funkce umožňují zápis výsledku výpočtu do
souboru (u funkce, která využívá ke komunikaci s uživatelem dialog,
je přepínač sloužící k zapnutí popřípadě vypnutí volby zápisu do
souboru, tam kde funkce nepoužívají dialog (měřické přímky, výpočet
jižníku atd.) máte možnost tuto volbu ovlivnit příkazem Nastavení GeoWinu Mapa
Upozornění: výpočetní funkce, které zapisují
výsledné souřadnice do souboru, je zapisují v aktuálním souřadném
systému.
Pevná měřická přímka
z příkazové řádky: sngMerPrim
Funkce provádí výpočet bodů na pevné měřické přímce a jejich
zobrazení v grafické databázi a přirazuje těmto bodům číslo. Funkce
vyžaduje zadání počátečního a koncového (popř. orientaci) bodu
měřické přímky a hodnoty staničení a kolmic jednotlivých bodů. Po
výpočtu a zobrazení funkce nabídne číslo bodu následující za
posledním vsazeným do situace. Funkce provádí kontrolu, zda toto
číslo již existuje (v závislosti na zapnuté Kontrole duplicity bodu).
Během funkce se na displeji kreslí pomocné úsečky pro lepší
orientaci při výpočtu. Tyto úsečky nejsou součástí kresby a zmizí
překreslením situace. Body počátku a konce je možné zadat, buď
ukázáním kurzoru na displeji, nebo číslem bodu z klávesnice. Mód
úchopu je nastaven na "konec,bod,vkládací"
Pevná měřická přímka s vyrovnáním
z příkazové řádky: sngPeVyr
Funkce provádí výpočet bodů na pevné měřické přímce s
vyrovnáním. Funkce zobrazuje body v grafické databázi a přiřazuje
těmto bodům číslo.
Funkce vyžaduje zadání počátecního a koncového bodu měřické
přímky, měřené vzdálenosti mezi těmito body a hodnoty staničení a
kolmic jednotlivých bodů. Tyto hodnoty se vyrovnají podle vypočtené
vzdálenosti koncových bodů měřické přímky. Po výpočtu následuje
dotaz na číslo bodu a nabídne číslo následující za posledním číslem
vloženým do situace.
Funkce provádí kontrolu, zda toto číslo již existuje (v
závislosti na zapnuté Kontrole duplicity
bodu). počáteční a koncový bod je možné zadat, buď ukázáním
kurzoru na displeji, nebo číslem bodu z klávesnice. Mód úchopu je
nastaven na "konec,bod,vkládací"
Výpočet vzdálenosti
z příkazové řádky: sngVz
Funkce vypočítává vzdálenost a převýšení mezi dvěma body. Body
je možné zadat ukázáním kurzoru na displeji, nebo číslem bodu z
klávesnice.
Mód úchopu je nastaven na "konec,bod,vkládací". Spočtené
výsledky je možné zapsat do souboru. Jméno souboru se vytvoří z
názvu výkresu a koncovky VZD.
Funkce vypíše informace o vodorovné délce, převýšení, šikmé
délce, jižníku a celkové vzdálenosti naměřené touto funkcí během
jednoho spuštení.
Počet vypisovaných desetinných míst je určen nastavením proměnné
LUPREC.
Celková délka linií
z příkazové řádky: sngVzdX
Funkce spočítá součet délek linií, křivek a 3D křivek v
požadovaných hladinách, nebo vybraných uživatelem. Funkce spočítá
jejich vodorovné nebo šikmé délky.
Výpočet plochy
z příkazové řádky: sngPlocha
Funkce vypočítá plochu s možností zápisu do souboru a do
výkresu.
Možnosti zadání
plochy:
- Ukaž lomové body,
postupné zadávání lomových bodů
- Ukaž křivku, vybrání
křivky reprezentující plochu
- Bodem uvnitř plochy, bod
uvnitř ohraničené oblasti. Možnost vynechání objektů
z některých hladin. Tolerance v napojení objektů nastavuje
proměnnou HPGAPTOL. V některých verzích některých CAD programů
nefunguje správně, pokud hranice obsahuje oblouk nebo kružnici.
Pokud zapisujeme do souboru vytváří se automaticky soubor podle
jména výkresu s rozšířením .PTK, pokud již tento soubor existuje,
tak se vypočítané plochy připojí na konec souboru. Výsledná
plocha a obvod se objeví na displeji a zapíše do souboru.
Zapisujete-li plochu do souboru, zapíší se také čísla zadávaných
bodu. Spočítanou plochu můžete též vsadit do výkresu jako textovou
entitu.
Výpočet jižníku
z příkazové řádky: sngJiznik
Funkce spočítá jižník mezi stanoviskem a orientací a zobrazí
výsledek v grádech na displeji.
Body je možné zadat, buď ukázáním kurzoru na displeji, nebo
číslem bodu z klávesnice. Mód úchopu je nastaven na
"konec,bod,vkládací"
Výpočet sklonu v procentech
z příkazové řádky: sngPrevProc
Funkce spočítá sklon v procentech mezi dvěma body a vypíše
výsledek na displej.
Body je možné zadat, buď ukázáním kurzoru na displeji, nebo
číslem bodu z klávesnice. Mód úchopu je nastaven na
"konec,bod,vkládací"
Protínání z délek
z příkazové řádky: sngProDel
Funkce provádí výpočet bodů protínáním z délek a jejich
zobrazení v grafické databázi. přiřazuje těmto bodům číslo. Funkce
vyžaduje zadání dvou známých bodu jako základny a jednotlivých
vzdáleností na určovaný bod. Po výpočtu a zobrazení se funkce
dotáže zda chcete bod na opačné straně základny. V případe že ano,
pak funkce provede znovu výpočet se stejnými hodnotami. Dále se
funkce dotáže na číslo bodu a nabídne Vám číslo následující za
posledním číslem vloženým do situace.číslo bodu může být libovolné
celé číslo.
Funkce provádí kontrolu, zda toto číslo již existuje (v
závislosti na zapnuté Kontrole duplicity
bodu). Během výpočtu se na displeji kreslí pomocné úsečky,
které Vám umožní se orientovat při výpočtu. Tyto úsečky nejsou
součástí kresby a překreslením zmizí.
Body základny je možné zadat, buď ukázáním kurzoru na displeji,
nebo číslem bodu z klávesnice. Mód úchopu je nastaven na
"konec,bod,vkládací"
Protínání z úhlů
z příkazové řádky: sngProtUhel
Funkce provádí výpočet bodů protínáním z úhlu a jejich zobrazení
v grafické databázi. přiřazuje těmto bodům číslo. Funkce vyžaduje
zadání dvou známých bodu jako základny a jednotlivých měřených
(vodorovných úhlu ) směru v grádech. Funkce se dotáže na číslo bodu
a nabídne Vám číslo následující za posledním číslem vloženým do
situace.číslo bodu může být libovolné celé číslo.
Funkce provádí kontrolu, zda toto číslo již existuje (v
závislosti na zapnuté Kontrole duplicity
bodu) . Během výpočtu se na displeji kreslí pomocné úsečky,
které Vám umožní se orientovat při výpočtu. Tyto úsečky nejsou
součástí kresby a překreslením zmizí.
Body základny je možné zadat, buď ukázáním kurzoru na displeji,
nebo číslem bodu z klávesnice. Mód úchopu je nastaven na
"konec,bod,vkládací"
Zpětné protínání z úhlu
z příkazové řádky: sngProtZpet
Funkce provádí výpočet bodů zpětným protínáním z úhlů (Cassiniho
řešení) a jejich zobrazení v grafické databázi. přiřazuje těmto
bodům číslo. Funkce vyžaduje zadání třech známých bodů a
jednotlivých měřených vodorovných směru (úhlů ) v grádech z
určovaného bodu. Funkce se dotáže na číslo bodu a nabídne Vám číslo
následující za posledním číslem vloženým do situace. Číslo bodu
může být libovolné celé číslo.
Funkce provádí kontrolu, zda toto číslo již existuje (v
závislosti na zapnuté Kontrole duplicity
bodu) . Během výpočtu se na displeji kreslí pomocné úsečky,
které Vám umožní se orientovat při výpočtu. Tyto úsečky nejsou
součástí kresby a překreslením zmizí.
Body základny je možné zadat, bud ukázáním kurzoru na displeji,
nebo číslem bodu z klávesnice. Mód úchopu je nastaven na
"konec,bod,vkládací"
Výpočet rajonu
z příkazové řádky: sngRajon
Funkce provádí výpočet bodů metodou rajonu a jejich zobrazení v
grafické databázi. přiřazuje těmto bodům číslo. Funkce vyžaduje
zadání dvou bodu (jako stanoviska a orientace) a zadání
levostranného úhlu v grádech. Volitelně můžete zadat vodorovnou
nebo šikmou vzdálenost, při výběru volby šikmé vzdálenosti je nutno
zadat zenitový úhel. Funkce se dotáže na číslo bodu a nabídne Vám
číslo následující za posledním číslem vloženým do situace.číslo
bodu může být libovolné celé číslo.
Funkce provádí kontrolu, zda toto číslo již existuje (v
závislosti na zapnuté Kontrole duplicity
bodu) . Během výpočtu se na displeji kreslí pomocné úsečky,
které Vám umožní se orientovat při výpočtu. Tyto úsečky nejsou
součástí kresby a překreslením zmizí.
Body základny je možné zadat, buď ukázáním kurzoru na displeji,
nebo číslem bodu z klávesnice. Mód úchopu je nastaven na
"konec,bod,vkládací"
Výpočet úhlu
z příkazové řádky: sngUhly
Funkce provádí výpočet úhlu (grády) sevřeného mezi třemi body, z
nichž prostřední zadaný je vrcholem počítaného úhlu.
Body je možné zadat, buď ukázáním kurzoru na displeji, nebo
číslem bodu z klávesnice. Mód úchopu je nastaven na
"konec,bod,vkládací"
Průsečík přímek
z příkazové řádky: sngPrus
Funkce provádí výpočet průsečíku dvou úseček (přímek).
Uživatelským vstupem jsou objekty typu úsečka (line) a křivka
(polyline). Křivka musí být vybrána v úseku, kde její segment
protíná náš objekt.
Před výběrem prvního objektu, lze volbou Nastavit
ovlivnit typ průsečíku (zda musí ležet na protínaných úsečkách).
Pokud se úsečky protínají, je možné v průsečíku vytvořit geodetický
bod.
Lineární regrese
z příkazové řádky: sngRL
Lineární regrese je matematická metoda používaná pro
proložení souboru bodů v grafu přímkou. O bodech reprezentujících
měřená data se předpokládá, že jejich x-ové souřadnice jsou přesné,
zatímco ypsilonové souřadnice mohou být zatíženy náhodnou chybou,
přičemž předpokládáme, že závislost y na x lze graficky vyjádřit
přímkou. Pokud měřené body proložíme přímkou, tak při odečítání z
grafu bude mezi ypsilonovou hodnotou měřeného bodu a ypsilonovou
hodnotou ležící na přímce odchylka. Podstatou lineární regrese je
nalezení takové přímky, aby součet druhých mocnin těchto odchylek
byl co nejmenší.
Uživatelským vstupem jsou podrobné body, výstupem entity typu
tečka a úsečka proložená spočítanými body.
|